måndag 8 mars 2010

GREYS ANA.........

Nja inte riktigt så "dramatisk, men vi gjorde ett besök hos veterinären på djursjukhuset i Karlstad.
Det började lite smått på lördagskvällen med ett "rinnande, varigt öga" . Söndagen ankom och var inte bättre den , snarare lite sämre. Efter sköljning och tvättning i 1,5 dagar funderade jag på vad som kan ha hänt, det fanns ingen direkt händelse för denna åkomma.
Nu är det väl så att saker händer ändå utan att man specifikt kan peka just på händelsen.

Jag vaknade som vanligt och "Flicka" med, vi satte oss för att prata en liten stund som vanligt om "ditten & datten", jag frågade hur hon mådde, trots att jag kunde ana att det inte var som det brukade, söndagskvällens öga som var som ett "streck" visade sig vara lite mer av det normala om än lite "grumligt".
Jag betraktade henne under tiden jag klädde på mig ytterkläder och skor för att sedan åka till jobbet. Hon såg på mig på ett sätt som inte var av vanligt slag, utan lite tomt.
"Fröken" i huset visade sig i hallen och vinkade adjö, vi båda nickade instämmande :
"- det är betydligt bättre idag , eller ? "

I sekunden senare var jag på väg till jobbet, "morgon radion" dånade ur högtalarna som vanligt, två poplåtar och nån usel reklam senare var jag framme.
Jag hade "möte " på annan ort var tanken, men efter halva morgonkaffet och e-posten strömmande är mötet uppskjutet. "jaha se där, då gör vi lite annat istället", vi går på ett annat möte.
När sedan ett SMS plingar till och jag läser att det inte alls är något vidare med "Flicka" är jag redan på väg. Jag säger VOV till receptionisten, ( de flesta använder sig av VAB ) och åker hemåt.
Jag är som sagt inte "veterinär" däremot kan jag en jävla massa om Svensk Verkstad, svetsning, svarvning, arborrning , fräsning samt montering , men som sagt "Vård" får någon annan ta hand om i mitt fall. Jag gör enkla bedömningar av mina barn när de är sjuka , men inte om de mår riktigt dåligt, då åker jag till en läkare.

Kort och gott kan jag bara säga att det finns fördelar att ha "kontakter" samt en bra dialog även på "djursjukhus"!
Besöket i sig visade sig vara ett riktigt bra "social" lärning. Där fanns en herrans massa olika individer och djur i väntrummet! Men hon skötte sig utmärkt!
Väl inne på "undersöknings rummet" mötte 2 alerta tjejer upp och ställde frågor. "Flicka" tittade på de båda och smakade nån godis. Efter diverse undersökningar , sköljningar , färgningar (penetrant vätska ) så skulle man mäta "trycket" bakom ögat . En särdeles enkel sak om man har tillgång till en "penna" som man trycker mot "hornhinnan" 3 ggr (6-7 st om man är lite osäker på hur den funkar) varje "dutt" skall ge ett pip som indikerar ett "tryck".
Hursomhelst visade sig att "tjejen" inte litade 100% på mätningen, den funkade inte som hon ville, så hon bestämde sig för att "kalibrera" om pennan, och att vi gjorde ett nytt test.
Hade jag varit Hund i det läget hade jag nog bett dom "dra....".
Vi gjorde i vilket fall som helst ett nytt test och det med belåtenhet över att det funkade som hon ville denna gång. Däremot ville hon "kila" iväg snabbt för att överlägga med "ögonexperten" i ett annat rum. Hon tyckte nämligen att det var lite lågt 12-13 "enhet" normalt är 15-25 "enhet".
"Tanken som slog mig var " vad är då det andra ögat? Vad för sorts referens använder hon?"

2 minuter 23 sekunder senare kom svaret på min fråga:

- "vi mäter trycket på det andra ögat , för att få en referens" , säger tjejen med en ursäktande min.
"åfan...tänkte jag".
Där konstaterades att 16 var ett OK , så något lågt var det dock på det "skadade" ögat.
Ett recept & 1600 senare var jag på väg till "Kronans droghandel" för att införskaffa:
CHLOROMYCETIN "akut serös konjunktivit/chemos till hunden Flicka". Just de där orden serös konjunktivit/chemos hade jag aldrig listat ut ......

Nu har jag i alla fall en hund som jag tala med mellan 4 ögon, vi får se hur det är i morgon.

"Flickor i väntsalen"....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar